Coloured Sky - wat u verder nog moet weten

Bij het vliegen met kleine vliegtuigen loop je tegen zaken aan die niet zo snel een rol zullen spelen bij grote vliegtuigen -bijvoorbeeld airliners- zoals Boeing of Airbus. Zoals bijvoorbeeld het maximale startgewicht en gevoeligheid voor sterkere wind. Ook vindt u hier informatie over de aangeboden vluchten.

Maximaal startgewicht


Bij sportvliegtuigen loop je snel tegen gewichtslimitaties aan. Het maximale gewicht van de in gebruik zijnde Cessna is bij de start 1089 kilo. Het vliegtuig heeft een leeggewicht van 720 kilo. Resteert 369 kilo voor brandstof en inzittenden. Het vliegtuig biedt plaats aan maximaal vier inzittenden. De piloot kan dus maximaal drie passagiers meenemen. Het gezamenlijk gewicht van de 3 passagiers kan maximaal 200 225 kg zijn waarbij de zwaarste passagier, in verband met de gewichtsverdeling, het beste voorin kan zitten. Dit betekent dat uw gewicht voor de start bekend moet zijn bij de vlieger. Indien er drie passagiers zijn van bijvoorbeeld 100 kilo elk, dan is het duidelijk dat de vlucht in die samenstelling niet uitgevoerd kan worden en kunnen er in dat geval 2 passagiers mee.

Weersomstandigheden


Door het geringe gewicht is een klein vliegtuig gevoeliger voor sterkere wind in vergelijking met grotere vliegtuigen. Vanaf windkracht 4 5 is dit zeker te merken. Ook turbulentie en opstijgende lucht, waar zweefvliegtuigen juist gebruik van maken, is duidelijk te voelen. Met name boven zandgronden en bossen is dit te merken. Het is dan "tikkerig" of "bumpy" weer. Eenmaal op vlieghoogte, meestal 1500 tot 2000 voet oftewel 450 tot 600 meter hoogte, kan dit weer verdwijnen maar dit kan ook pas veel hoger afnemen.
Indien u gevoelig bent voor luchtziekte dan kunt u het best voorin zitten. Achterin is het meest te voelen. Indien u het voelt opkomen dan kunt u een punt in de verte nemen en zo weinig mogelijk met uw hoofd bewegen. Als u gevoelig bent voor luchtziekte is het aan te raden niet met een lege maag te vliegen en een tijdje voor -niet vlak voor- de vlucht voldoende, licht verteerbaar voedsel te eten en geen alcohol te drinken.

Luchtwerk / Aerial Work


De door Coloured Sky aangeboden vluchten vallen onder luchtwerk (ook wel aerial work of airwork genoemd). En in geval van fotovluchten houdt dat in dat er een fotograaf aan boord is en dat alle andere deelnemers een taak hebben zoals waarnemer of verslaglegger. Het doel van een fotovlucht is het maken van foto's of van een video of film. Voor het maken van een luchtopname boven Nederlands grondgebied is geen luchtopnamevergunning meer nodig van het ministerie van defensie per 1 juni 2013. Het maken van luchtopnames is dus nu per heden zonder vergunning toegestaan.

Coloured Sky - veilig en comfortabel vliegen.

Coloured Sky - Passion for flying!